APIC
WebbdesignDatabaserNätverk och säkerhetUtbildningKontakta oss
 
  Läs färskaste nyheter från datasäkerhetsvärlden
   
  2006-09-04

Det stora amerikanska telekommunikationskonglomeratet AT&T har fått 19.000 av sina kunder kreditkortsuppgifter stulna. Det är ännu oklart exakt hur stölden gick till men en utredning av händelseförloppet pågår. Huvudspåret tycks vara att hackare varit framme och tagit sig in i systemet.

IT-brottslingarna är mycket förslagna och försöker alla möjligheter. I ett fall, som exemplet Choicepoint har man lyckats förmå det drabbade bolaget att själva sända uppgifter till fel händer genom att låtsas vara hederliga kunder.

Historier som dessa är ju knappast ägnade åt att lugna kunderna men trots allt är den största delen av e-handeln fortfarande säker, åtminstone om man iakttar normal försiktighet för att skydda sina data. Däremot kan de förhoppningsvis fungera som en väckarklocka som motiverar parterna inblandade i e-handel att göra sitt yttersta för att säkra transaktioner och skydda data.

Om väl intrånget är ett faktum gäller det att hålla kunderna både informerade och skadeslösa.
I takt med att e-handeln växer och vinner i betydelse för hela samhället blir detta allt viktigare.

<< Tillbaka till nyhetsarkivet

 
   

© APIC 2006, E-post: info@apic.se